Pályakerékpár
A pályakerékpárt leginkább az országúti rokonával hozhatjuk a legszorosabb kapcsolatba, de annál ez a fajta kétkerekű sokkal egyszerűbb és letisztultabb formával és használati tulajdonságokkal rendelkezik.
Nem található rajta sebességváltó, illetve sebességek sem, mindösszesen egy sebességben üzemel. A sebességet csak szerszámmal lehet váltani, ha valamelyik tárcsát lecseréljük. Mindez az egyenletes haladás érdekében alakult így. Elsőre nehéz elindítani, mert az egyetlen alapbeállítás egy magas sebességfokozaton van, viszont amint sebességet szerzünk, a kerékpár hajtása könnyebbé válik, így a sprinteknél és pörgősebb szakaszokon igen jól teljesít.
Jellegzetessége továbbá, hogy fék sem található rajta! Mivel a pályán a sebesség számít, és nem az, hogy ki áll meg hamarabb, ezért a bicikli felépítése is ennek megfelelően van kialakítva. A fékek helyét szorosan a kerékhez simulva 1-2 cm-re a villák töltik ki.
Az országútinál magasabban elhelyezkedő ülés és rövidebb fejcső, valamint tengelytáv jellemzi. A bicikli könnyebben manőverezhető és érzékenyebben reagál a mozdulatokra társainál. A pontos irányítás és magas súlypont következtében a versenyző jobban magára húzza a kerékpárt és így magasabb súlyponttal, de nagy sebességgel fekszik a fordulóba vagy a sprintbe sík szakaszon.
A légellenállás szignifikáns csökkenését így elérő pályakerékpárosok állították fel az ’óra’ és számos más rekordot. Az órarekord során az egy óra alatt legnagyobb távot meg tévő biciklis állíthat fel új csúcsot. Ennek a címvédője jelenleg: Chris Boardman 1156.375 km-el.
A pályakerékpározás az erre kialakított pályán végezhető, amiből világszerte csak pár tucatnyi található, köztük a Millenáris Velodrom Budapesten. Az olimpiára készülő országok rendszerint új velodromot építenek a játékok idejére. Ezek a létesítmények gyakran az országúti kerékpárosok téli, illetve szezonon kívüli edzőpályáikként szolgálnak.
Lásd még:
Forrás: Track Bicycle Millenáris Velodrom