Beach cruiser – Cruiser bicycle
Az amerikai, tengerpari-cirkáló bicikli nem véletlen kapta a nevét, mivel felépítése alkalmazkodik a fövenyes-homokos tengerparton való krúzoláshoz. A nagyméretű, vastag kerekek, az egyenes ülés-mód, egy sebességes (single speed) meghajtás és az egyedi-különleges design mind a kellékei az USA-ban ’30-as és ’50-es években felkapott és a ’90-es években újra populárissá váló kerékpárnak.
Fejlődése
Schwinn, a Nagy Gazdasági Világválság idején, 1933-ban, fejlesztette és dobta piacra a Schwinn B-10E Motorbike, motor nélküli kerékpárját. Ekkor az emberek nagy többsége nem költött kerékpárra, mivel inkább luxuscikk-ként tekintett rájuk, mint sporteszközként.
Ezt a képet gyökeresen megváltoztatva, a fiatalabb korcsoportokat vette célba, a motorbicikli kinézetű divatkerékpárjával, ami a versenytársakkal szemben megfizethető árral és utánozhatatlanul egyedi designnal kápráztatta el a vásárlókat. Ezt követően más USA-beli cégek mutattak be hasonló, vastag kerekű kerékpárokat, amit a B-10E által lefektetett esztétikai és funkcionális vonalon terveztek.
1934-ben sikeresen áttervezett B-10E már az Aero Cycle név alatt, új formában folytatta pályafutását, -elhagyva a motorkerékpárra emlékeztető elemeket. Az áltank és más design-elemek leegyszerűsítésével született meg a beach-cruiser. Fő jellemzője az elem által működtetett lámpa és a könnyed vonal vezetés, valamint a tank ill. a tank helyén lévő rés, ami a mai cruiserek fő jellemzőikként élnek tovább ebben a kerékpárcsaládban.
A széles kerék és a nagy súly miatt, valamint az egysebességes áttétellel a sima, lapos területre alkalmas kerékpárok a strandolók körén kívül különösen az újságos fiúk és a Biciklisfutárok közt terjedtek el.
Az ’50-es évek nagy népszerűség-hullámában számos, egyedi széria és designal rendelkező cruiser került piacra, pl. a „Donald Duck” nevű, Walt Disney figurát ábrázoló kerékpár, aminek az elejét egy Donald fej, illetve a hápogó csengő tették egyedivé.
Egy a „Donald Duck” mellett igen híressé vált darab az ’50-es évekből a Huffy Radiobike, ami képes AM frekvencián rádióadók hallgatására.
A ’60-as évektől már az európai, könnyebb, kecsesebb és kisebb kerékkel felszerelt, városi kerékpárok vették át, a hozzájuk képest, lomha és igen nehéz cruiserek helyét az amerikai piacon.
Röviddel utána, az amerikai gyártók is feltárták a piacban rejlő lehetőségeket és módokat. Fennmaradásuk érdekében elkezdték gyártani az „English Racer”-ként elhíresült, előzőleg kontinentális gyártású városi kerékpárokat.
Magas komfortérzetének és kedvező árának köszönhetően a cruiserek újból nagy népszerűségnek örvedhetnek, amihez nagyban hozájárult az 1995-ös Schwinn, Black Phantomja, melyet a cég 100. születésnapja alkalmából dobtak piacra. Ezt követően más cégek is új modellekkel álltak elő, valamint a Harley Davidson is egy a saját márkája és logója alatt futó modellt bocsátott ki.
Napjainkban a ’95-ös fellendülést követően számos trendvonal segíti a cruiserek népszerűségének terjedését:
Elsőként a dél-amerikai bevándorlók (USA-ba) autó-ültetési mániája, aminek köszönhetően a kerékpárokat is átépítik igényeik szerint. Főként az ilyen autóval rendelkező szülők gyermekei, vagy a fiatalabb generációhoz tartozók, akik a cruiser vázát veszik alapul, az általuk kedvelt megoldások létrehozásában és abból ’építkeznek’ tovább a low-rider stílusba.
A chopper-kerékpárok megjelenése is kedvez ennek a folyamatnak, mivel a gyártók is láttak fantáziát az újraépíthető biciklikben, ezért pl. Schwinn, chopper bicikliket is kínál a cruiserei közt.
A gyártók által bemutatot „komfort kerékpár” kategória, amely ötvözi a kényelmes kerekezés és az egyenes ülésmód élményét a szokványosabban tervezett kerékpárokban.
Lásd még:
Forrás: Cruiser bicycle