Már 277 szócikk közül válogathatsz.

Sziasztok, Bringások! A Biciklopédia elindításával egy olyan webes kerékpár (más néven bicikli) tudástárat hoztunk létre, amely bárki által hozzáférhető és alakítható. Legyetek Ti is a Biciklopédiát építő közösség tagjai, és járuljatok hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Ha pedig szeretnétek az oldal hivatalos szerkesztői közé tartozni, jelentkezzetek az info@biciklopedia.hu címen!


Giro d’Italia


Az olasz körtúra, egy hosszú távú, a profi kerékpárosoknak megrendezett három hetes verseny.
1909-óta rendezik meg, májusi kezdéssel. A verseny szülőatyja Emilio Camillo Costamagna, a L'Gazetta dello Sport újság főszerkesztője, aki a Tour-hoz hasonlóan az olvasók számának növelése miatt indította a versenyt.
Az első Giro Milánóból indult 1909. május 13-án, 2448 km hosszan. Az első Olasz körversenyen 127 versenyző vett részt, közülük  Luigi Ganna került ki győztesen, 3 szakaszgyőzelemmel és a végső futam megnyerésével. A Tour de France és a [Valueta a Espania]? mellett a három Grand Tour egyikeként a Giro d'Italia a világ második legrangosabb kerékpáros eseménye.
A két világháború alatt nem tartották meg a versenyt, ezeket a kényszer szüneteket leszámítva viszont minden évben megrendezésre került.
A legjobb versenyző a rózsaszín trikót (Maglia rosa) nyeri el 1931-óta, az első győztes aki elnyerte Learco Guerra volt. A mez színe azért rózsaszín, mert a La Gazetta dello Sport újság lapjai is ilyen színüek, mint a Tour-t indító újságíró L'Auto újságjának lapjai is, amik sárga színükkel hozták életre a sárga trikót.
Akár a Tour, a Giro is nevezetes versenyigazgatóiról. 1948-ig Armando Cougnet vezeti a versenyt, majd a befolyásos és nagy tekintélynek örvendő Vincenzo Torriani veszi át helyét. Torriani egy diktatórikus rezsimet hoz létre, nevét mindenki ismeri, ha megszólal és a verseny szabályait ő diktálja, erős kézzel összefogja a futam lebonyolítását. 1989-re azonban kora miatt személyi kultusza és imázsa veszít erejéből és visszavonul, Carmine Castellano-nak átadva helyét, aki mai napig vezeti a versenyt.
A körversenyt nem csak a híres igazgatói, de a versenyeket megnyerő kerékpárosok is népszerűsítik. 1950-ig csak olasz kerékpárosok nyerték meg a versenyt, melyet Hugo Koblet svájci kerekesnek sikerült elsőként megdöntöntenie, ezzel ostromolva Coppi, Magni és Bartali hegemóniáját. Összesítésben Magni és Bartali háromszor nyerték meg a Giro-t, Fausto Coppi öt alkalommal, mely eredményeket eddig még senki se tudott megdönteni.


Trikók
, mint a Tour-on is nagy szerepet játszanak az egyes szakasz győzelmek és a legjobb kerékpárosok megjelölésére kategóriánként, ezeket a link segítségével érheted el egy külső hivatkozáson, hozzájuk csatolt magyarázattal egybekötve.

 

 

Lásd még:

 

Országuti - Versenykerékpár


Forrás:

Cycling fever - Giro d'Italia History
Giro d'Italia

Giro d'Italia hivatalos honlapja

 

Hirdetés




Médiapédia Patikapédia Netpédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia internetes tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése

CRITICALMASS