Már 277 szócikk közül válogathatsz.

Sziasztok, Bringások! A Biciklopédia elindításával egy olyan webes kerékpár (más néven bicikli) tudástárat hoztunk létre, amely bárki által hozzáférhető és alakítható. Legyetek Ti is a Biciklopédiát építő közösség tagjai, és járuljatok hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Ha pedig szeretnétek az oldal hivatalos szerkesztői közé tartozni, jelentkezzetek az info@biciklopedia.hu címen!
Hirdetés


A bicikli hajtásának egyik legfontosabb eleme a középrész, amely ülésvázcső, az alsó vázcső és a láncvillák találkozásában található hajtómű csapágyházban helyezkedik el. A középrészhez csatlakozik a két hajtókar a pedálokkal és a lánckerékkel.


Típusai
 

A kerékpár-technológia fejlődése során több típus is kialakult.
A hagyományos középrész kónuszos tengelyből, csapágyból (golyóskoszorú), valamint a rögzítést szolgáló állítható csapágycsészékből áll. A hagyományos középtengelyhez ékkel rögzíthető a hajtókar, ezért ékes tengelynek is nevezik. Ilyeneket már csak a régi, körülbelül 20 éves és annál idősebb járgányokon találhatunk. Legnagyobb hátránya a nehézkes szerelésen túl az, hogy használat közben az ék könnyen roncsolódik és a kilazulást követően hamar cserére szorul.

Az újabb, négyszöges tengelyek sokkal tartósabbak. Csonka négyzetes gúla kiképzésüknek köszönhetően a hajtókar már pontosabban, holtjáték nélkül illeszkedik. A rögzítésről csavar gondoskodik, amely nincsen kitéve a hajtás közben roncsoló erőhatásnak.
Az Octalink rendszerű bordástengelyes középrész és hajtókar már a legmodernebb megoldás, azonban a legtöbb kerékpárt még mindig a négyszöges tengelyekkel szerelik.

Csapágyazás


A középrész csapágyazása is különböző lehet. Mivel a vázakban a középrész rögzítése szabványos, a hagyományos golyós csapágyas megoldások helyére már úgynevezett ipari csapágyas megoldást is helyezhetünk. Ezek jobban bírják a terhelést és kialakításukból adódóan kevésbé szennyeződnek, kopnak. Az újabb, monoblokk elnevezésű középrészeket nem darabonként kell beszerelni (a ház, a tengely és a csapágyak össze vannak szerelve), csupán rögzíteni kell a vázba.
A középrészt menetes rögzítéssel helyezik a hajtómű csapágyházba. A legtöbb kerékpár angol vagy olasz szabvány menetes kialakítású, ezekhez mindig kapható monoblokk. A régebbi francia (jellemzően Peugeot) vázakhoz lényegesen nagyobb gondot okoz az alkatrész cseréje.

 

 

Hagyományos, ékes középtengelyIpari csapágyas, négyszöges középrész (monoblokk)Octalink rendszerű monoblokk

 

 

 

Középrészek szerelése, karbantartása (Bikemag)


A szócikkhez társított címkék:
bicikli , csapágy , hajtókar , hajtómű , középrész , monoblokk , octalink , szögletes tengely , tengely
Hirdetés




Médiapédia Patikapédia Netpédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia internetes tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése

CRITICALMASS