Már 277 szócikk közül válogathatsz.

Sziasztok, Bringások! A Biciklopédia elindításával egy olyan webes kerékpár (más néven bicikli) tudástárat hoztunk létre, amely bárki által hozzáférhető és alakítható. Legyetek Ti is a Biciklopédiát építő közösség tagjai, és járuljatok hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Ha pedig szeretnétek az oldal hivatalos szerkesztői közé tartozni, jelentkezzetek az info@biciklopedia.hu címen!


Szócikk neve: Középrész
Verzió: 1  
Változtatta: c4169
Változtatás dátuma: 2010-12-03 10:13:54
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

A bicikli hajtásának egyik legfontosabb eleme a középrész, amely ülésvázcső, az alsó vázcső és a láncvillák találkozásában található hajtómű csapágyházban helyezkedik el. A középrészhez csatlakozik a két hajtókar a pedálokkal és a lánckerékkel.


Típusai
 

A kerékpár-technológia fejlődése során több típus is kialakult.
A hagyományos középrész kónuszos tengelyből, csapágyból (golyóskoszorú), valamint a rögzítést szolgáló állítható csapágycsészékből áll. A hagyományos középtengelyhez ékkel rögzíthető a hajtókar, ezért ékes tengelynek is nevezik. Ilyeneket már csak a régi, körülbelül 20 éves és annál idősebb járgányokon találhatunk. Legnagyobb hátránya a nehézkes szerelésen túl az, hogy használat közben az ék könnyen roncsolódik és a kilazulást követően hamar cserére szorul.

Az újabb, négyszöges tengelyek sokkal tartósabbak. Csonka négyzetes gúla kiképzésüknek köszönhetően a hajtókar már pontosabban, holtjáték nélkül illeszkedik. A rögzítésről csavar gondoskodik, amely nincsen kitéve a hajtás közben roncsoló erőhatásnak.
Az Octalink rendszerű bordástengelyes középrész és hajtókar már a legmodernebb megoldás, azonban a legtöbb kerékpárt még mindig a négyszöges tengelyekkel szerelik.

Csapágyazás


A középrész csapágyazása is különböző lehet. Mivel a vázakban a középrész rögzítése szabványos, a hagyományos golyós csapágyas megoldások helyére már úgynevezett ipari csapágyas megoldást is helyezhetünk. Ezek jobban bírják a terhelést és kialakításukból adódóan kevésbé szennyeződnek, kopnak. Az újabb, monoblokk elnevezésű középrészeket nem darabonként kell beszerelni (a ház, a tengely és a csapágyak össze vannak szerelve), csupán rögzíteni kell a vázba.
A középrészt menetes rögzítéssel helyezik a hajtómű csapágyházba. A legtöbb kerékpár angol vagy olasz szabvány menetes kialakítású, ezekhez mindig kapható monoblokk. A régebbi francia (jellemzően Peugeot) vázakhoz lényegesen nagyobb gondot okoz az alkatrész cseréje.

 

 

Hagyományos, ékes középtengelyIpari csapágyas, négyszöges középrész (monoblokk)Octalink rendszerű monoblokk

 

 

 

Középrészek szerelése, karbantartása (Bikemag)






Médiapédia Patikapédia Netpédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia internetes tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése

CRITICALMASS