A Pedelec nem csupán egy [elektromos kerékpár]?. A kerékpározás erejétől függően, (kis erőkifejtésnél kevesebbet, nagyobbnál többet) a motor besegít a hajtásba. A Pedelec rendszer lelke a 25.9V-os Li-ion akkumulátor és 250W maximális teljesítményű villanymotor. A motor a kerékpár középrészében található, de van egy érzékelő is, amely a kerékpáros által kifejtett pedálerőt figyeli.
A kisegítő motor működésbe lépéséhez a kerépárosnak is tekernie kell. Az elektromos motor a pedálozás elkezdésével bekapcsol, és a leálltáig aktív marad.
Nem tesz lehetővé lényegesen gyorsabb haladást, mert a rásegítés csak 25 km/h-ig történik. Ha e tempó alatt maradunk, lényegesen kisebb emberi erőfifejtéssel kerékpárpozhatunk. Energiafogyasztása hússzor alacsonyabb a személygépkocsiénál. Fél kWh árammal 30-40 km-t tud megtenni, egy feltöltéssel pedig 30-100 km közötti távolságot. Ha lemerült az akumulátor, akkor normális kerékpárként közlekedhetünk vele tovább. Hasznos azoknak, akik kerékpározás során meredek emelkedőkön tekernek keresztül.
E-bike kerékpár esetén a kisegítő motor képes önmaga hajtására. A motor a kerékpáros tekerése nélkül is működik. A robogókhoz sorolandó.
Létezik olyan PEDELEC amelyik szintén robogónak számít, amik teljesítménye meghaladja a 0,25 kW-ot, és a motor 25 km/h felett is működik.