Már 277 szócikk közül válogathatsz.

Sziasztok, Bringások! A Biciklopédia elindításával egy olyan webes kerékpár (más néven bicikli) tudástárat hoztunk létre, amely bárki által hozzáférhető és alakítható. Legyetek Ti is a Biciklopédiát építő közösség tagjai, és járuljatok hozzá, hogy minél több hasznos információ legyen az oldalon! Ha pedig szeretnétek az oldal hivatalos szerkesztői közé tartozni, jelentkezzetek az info@biciklopedia.hu címen!


Szócikk neve: Defekt javítása
Verzió: 3  
Változtatta: Anonym on-line user
Változtatás dátuma: 2017-09-18 10:44:58
A törölt sorok áthúzottan, piros színben láthatóak, a hozzáadott új sorok zöld színűek.

Hozzávalók: Deffektes kerék, villáskulcs (ha nem gyorszáras a kerék), gumileszedő, gumijavító készlet, 1 vödör víz.


Hozzávalók: Defektes kerék, villáskulcs (ha nem gyorszáras a kerék), gumileszedő, gumijavító készlet, 1 vödör víz.


 


 

Biciklizés közben óhatatlanul kapunk deffektet. Bár léteznek úgynevezett deffektálló gumik, bizonyos helyzetekben (például szándékos károkozás) ezek sem bírják.  Ha a gumi még menthető, vagy a szükség úgy kívánja, érdemes megfoltozni.


Biciklizés közben óhatatlanul kapunk defektet. Bár léteznek úgynevezett defektálló gumik, bizonyos helyzetekben (például szándékos károkozás) ezek sem bírják.  Ha a gumi még menthető, vagy a szükség úgy kívánja, érdemes megfoltozni.


 

Hozzávalók: Deffektes kerék, villáskulcs (ha nem gyorszáras a kerék), gumileszedő, gumijavító készlet (tartalmaz: foltokat, ragasztót és dörzspapírt), 1 vödör víz.


Hozzávalók: Defektes kerék, villáskulcs (ha nem gyorszáras a kerék), gumileszedő, gumijavító készlet (tartalmaz: foltokat, ragasztót és dörzspapírt), 1 vödör víz.


 

A deffekt javításánál első feladatunk a kerék leszerelése. Ezután csavarjuk le a szelepet rögzítő csavart. Ha a menet szorul, kombinált fogóval finoman erőltetve biztosan lejön. Következő lépés a külső gumiköpeny leválasztása a felniről. Ehhez használjunk gumileszedőt.


A defekt javításánál első feladatunk a kerék leszerelése. Ezután csavarjuk le a szelepet rögzítő csavart. Ha a menet szorul, kombinált fogóval finoman erőltetve biztosan lejön. Következő lépés a külső gumiköpeny leválasztása a felniről. Ehhez használjunk gumileszedőt.


Az egyik köpenyperemet a szeleppel átellenben be kell nyomni a felni közepéig (kisebb az átmérő), s akkor a szelepnél kezdve a "gumileszedő"-vel könnyedén (szinte kézzel kihúzhetó) kifeszíthető a köpeny pereme az abroncson kívülre.


A belső gumi (más néven: tömlő) leszereléséhez először le kell csavarni a szelepen található anyát. Ez kézzel is elvégezhető, ha a menet szorul, kombinált fogóval finoman erőltetve biztosan lejön. Ezután a szelepet ki tudjuk húzni (befelé) az abroncsból, atömlő kivehető körbe és a köpeny másik pereme is levehető (ha szükséges)
 

A lyuk (szerencsés esetben csak egy) helyét úgy találhatjuk meg leggyorsabban, ha levegőt fújunk a tömlőbe és azt víz alá nyomva a buborékok forrását keressük. Előfordul, hogy több helyen találunk lyukat. Ha a lyuk kicsi, vagy több lyuk közel van egymáshoz, annyira, hogy egy-egy folttal meg lehet ragasztani, akkor még érdemes nekilátni, azonban ha nagyobb kiterjedésű a sérülés vagy több helyen kellene foltozni, inkább a csere mellett döntsünk.


A lyuk (szerencsés esetben csak egy) helyét úgy találhatjuk meg leggyorsabban, ha levegőt fújunk a tömlőbe és azt víz alá nyomva a buborékok forrását keressük. Előfordul, hogy több helyen találunk lyukat. Ha a lyuk kicsi, vagy több lyuk közel van egymáshoz, annyira, hogy egy-egy folttal meg lehet ragasztani, akkor még érdemes nekilátni, azonban ha nagyobb kiterjedésű a sérülés vagy több helyen kellene foltozni, inkább a csere mellett döntsünk.


 


Ha lyuk(ak) megvan(nak), a környéküket a felragasztani kívánt foltnál néhány milliméterrel nagyobb felületen érdesíteni kell a javítókészletben található dörzspapírral. Erre a jó ragasztás miatt van szükség. Már az érdesítésnél is figyelni kell arra, hogy az érdesített felület közepén legyen a lyuk. Ezután a ragasztóval a foltnál szintén kicsit nagyobb felületen alaposan megkenjük a megcsiszolt részt, majd a javítókészlet használati utasításának megfelelő várakozási idő után rányomjuk a foltot. A foltot úgy kell kicsomagolni, hogy csak az alsó részéről távolítsuk el a (feliratos) fóliát, az átlátszó felső fólia maradjon rajta! A foltot erősen masszírozzuk fel a ragasztás helyére, de ne hagyjuk megcsúszni rajta. A folt kétféle műanyagból áll, az alsó rész a ragasztótól oldódni kezd, ez normális. Az előírt száradási idő leteltével óvatosan lehúzhatjuk a fóliát a foltról és a ragasztás kész, ellenőrizzük, hogy nem ereszt-e.
 

Most kívül-belül meg kell vizsgálni a külső gumit is, nem maradt-e benne a deffektet okozó tárgy. Sok esetben a gumiköpenyen kívül marad a deffekt okozója (például rajzszög), azonban az esetek többségében azonban parányi fém, üveg vagy egyéb szilánk vándorol keresztül a külső gumin, átlyukasztva a feszesre fújt tömlőt.


Most kívül-belül meg kell vizsgálni a külső gumit is, nem maradt-e benne a defektet okozó tárgy. Sok esetben a gumiköpenyen kívül marad a defekt okozója (például rajzszög), azonban az esetek többségében azonban parányi fém, üveg vagy egyéb szilánk vándorol keresztül a külső gumin, átlyukasztva a feszesre fújt tömlőt.


Ha ez megvan, a tömlőbe fújjunk egy kis levegőt, hogy felvegye a formáját, majd helyezzük bele a gumiköpenybe. A gumiköpeny egyik peremét pattinsuk fel az abroncsra, de előtte a szelepet dugjuk be a helyére, ügyelve arra, hogy ne feszüljön semelyik irányba.


Már csak a másik perem felpattintása maradt hátra, amit a szeleppel átellenben KELL elkezdeni és szépen körben rányomkodni a kerékre. Ez az esetek több mint 95 %-ában kézi erővel is működik, mert úgy van méretezve (az abroncs és a köpeny peremében lévő acélsodrony), hogy ha a szeleppel szemben a köpenyperemet az abroncs közepére benyomva tartjuk (ahol kisebb az átmérője), akkor segédeszköz nélkül kézzel összejön. Ha mégsem, akkor villáskulccsal (pajszerrel, csavarhúzóval, stb)  SOHA ne feszegesd, mert vagy az abroncs, vagy a köpenyperem tönkremegy. A gumileszedő másik végével finoman feszítsük fel. Itt nagyon kell ügyelni arra, hogy a belső gumi semmiképpen ne szoruljon a szerszám és az abroncs pereme közé, mert kilyukadhat.
Még ne fújjuk keményre, előbb meg kell nézni, hogy szabályosan illeszkedik-e. Meg kell fogatni a kereket, ha a gumiban nyolcast látunk, akkor gyúrjuk a helyére. Ezután lehet keményre fújni a kereket és visszaszerelni.


 


 


[multikulcs]


 


A

 


 







Médiapédia Patikapédia Netpédia Jógapédia Vinopédia Webfazék Mammutmail
marketing és média tudástár egyészségügyi enciklopédia internetes tudástár jóga tudástár borászati tudástár receptek online nagy fájlok küldése

CRITICALMASS